onsdag 30 mars 2011

"Sorterad feedback", konstruktiv kritik, en av framgångsnycklarna inom Kommunikologin.

Sorterad feedback är att kunna ge konstruktiv kritik.

Hur får vi ett budskap att nå fram?
Vilka föreställningar har du om andra och om dig själv?
Hur ger jag feedback som leder till att personen i fråga inte hamnar i försvarsställning ?

Ofta gör vi tolkningar och det är dem vi förmedlar till den andre.
Det är viktigt att vara specifik och konkret,  i stället för att göra tolkningar.
När man skall ge någon feedback är det väldigt viktigt hur man lägger fram det man tycker, så att det inte skall bli några missförstånd och att den andre hamnar i försvarsställning.

Börja med att säga endast något om vad du SÅG och/eller HÖRDE  -  både det positiva och det negativa. Exempel på hur du kan kommentera/ge feedback på:
Jag märkte att du tog god tid på dig, jag upplevde dig som lugn. Det kändes bra.”
 Säg sedan om du tyckte om det eller inte. Säg  vad det väckt i dig och vilka tankar. Jag tänkte, jag undrar, jag gillar o.s.v.
Föreslå slutligen vad han/hon skulle kunna göra i stället, förslag till förändring.
… jag föreslår att du kunde göra så här i stället…
”t.ex. jag hörde att du kom av dig lite grann, jag tänkte då att du var oförberedd, testa att ha stödkort nästa gång.”
”t.ex. När jag såg att du repade min bil, kändes det ledsamt för mig. Jag hade föredragit att du låtit bli det.” Kom alltid med en idé på förändring…”

Exempel på tolkningar man skall försöka undvika:
… du var stressad
… du verkade att vara nervös
… du verkade att vara ointresserad

Använd OCH i stället för MEN. Ett exempel: ”Det här och det här har du gjort jätte bra OCH det här skulle jag vilja att du utvecklade ytterligare. ” Att använda OCH är mer positivt och personen du pratar med känner sig inte lika trängd och intar inte lika lätt försvarsställning.

När du vill framföra kritik, börja med att fråga: ” Hur tänkte du när du gjorde det här?” Om personen själv har koll på sitt misstag, behöver du inte ta upp det. Ge inte kritik i onödan!
Tänk på att man ofta bemöter andra som man själv vill bli bemött.

Säg aldrig ”Jag kände att du var nervös” för du kan aldrig känna vad någon annan kände. Personen kanske inte ens var nervös. Säg i stället: ” När du stakade på orden, tänkte jag att du var nervös. Kanske du kunde ha…? ”

Säg inte heller:

Vad lugn du är i dag, Du är så glad i dag… o.s.v. För det vet du inte, det är som du själv har tolkat det. Säg i stället, ”när du skrattar verkar du att vara så glad, det är roligt att se.”
Säg heller inte, ”Det var bra eller dåligt.” Vad var det som var bra  och vad var det som var dåligt ? Var mer sorterad!

Testa det här någongång. Det ger så mycket mera och allt blir mycket tydligare!



1 kommentar:

  1. Intressant läsning. Bra att få kommunikationstips så tydligt presenterat.

    SvaraRadera