tisdag 13 augusti 2013

Stärkt självkänsla eller medicin.

Jag åt anti depressiva läkemedel i 15 år.
Under dessa år satt jag hemma isolerad med social fobi.
Jag gjorde några försök att delta i samhället och i det sociala samspelet med andra. Utan några framgångar som kunde stärka min omintetgjorda självkänsla.
Några ggr under dessa 15 år då jag dagligen åt anti depressiv medicin, försökte jag begå självmord.

Då jag hösten 2009 började studera vid Ågesta folkhögskolas informatörsutbildning för Aspergers syndrom. Hände något med mig.

För första gången någonsin i mitt då redan över 40 åriga liv, blev jag bekräftad för den som jag är.
Jag trodde att jag kommit till himlen, alternativt att det var en dröm jag ändå snart kommer att vakna upp ur, till min mörka, hopplösa verklighet.

Jag åt alltså anti depressiva i 15 år. I dag då jag lärt känna min identitet i funktionsskillnaden.
Funnit mig själv väldigt långt. Och med 46 års livserfarenhet kan blicka tillbaks på mitt liv. Är flera år som förlorade. De är nästan helt bortklippta och höljda i dunkel...

I dag då min verklighet är betydligt ljusare. Undrar jag hur många det finns med npf * diagnoser, som medicinerar mot depression ?!

Jag fungerar i min funktion som så, att jag har svårt med planering, organisering + att skapa mina egna vardagsrutiner utifrån ingenting. Jag är perceptionskänslig
och har därför ett stort behov av att återhämta mig. Jag är inte den som lätt tar initiativet i kontakten med andra människor. Min igångsättningsmotor har en lång startsträcka.
Resultatet blir då att jag lätt känner mig understimulerad.

Frågar mig om jag medicinerades emot depression eller mitt sätt att fungera i min funktion ?
Som att medicinera bort en personlighet som inte klarar av att anpassa sig i samhället.
Och som inte erbjuds en enda chans till att lära känna sig själv, förrän hon passerat 40 år i ålder.

Understimulans och en omintetgjord självkänsla - botas inte med läkemedel.

Varför är det enklare att ge medicin till en människa med diagnos inom AST * + ADD, än att bekräfta personen i dennes unikhet ?!








NPF = Neuropsykiatriska funktionsskillnader.
AST = Autismspektrum tillstånd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar