tisdag 5 april 2011

Aspergers syndrom, annorlunda perception

Aspergers syndrom och stress

Har man Aspergers syndrom är man mycket stresskänslig.
Känslig för starkt ljus, olika ljud som tickande klockor eller flera olika ljud samtidigt.
Små ljud som andra inte lägger märke till.

Man blir ofta stressad av sådant som andra inte blir stressade av. Som att hålla flera bollar i luften, d.v.s. göra/ tänka på flera saker samtidigt.
 Överraskningar bör undvikas.
Av för mycket sinnesintryck, som att vistas i storstäder och rusningstrafik.
Sociala sammanhang. För NT ( neuro typiker, personer utan neuropsykiatrisk diagnos) upplever att umgås med andra människor tillför dem energi. För personer med AS är det tvärtom.
Har svårt att uttrycka känslor, behov i nuet.
Människor som är otydliga i vad de säger och menar.
Ovisshet inför vad som komma skall. Man behöver få veta i förväg vad som kommer att hända.
Att inte bli förstådd och kunna påverka. Att bli betraktad som lat när man gjort sitt yttersta. Man känner sig misslyckad, oduglig och kränkt.
Oro. Tjat. Svårt att fokusera i tankarna, får svårt med koncentrationen, minnet. Allting blir kaotiskt.

Jag kan bara fokusera på en uppgift åt gången annars bryter jag ihop.
Därför klarade jag inte av grundskolan alls.
Har svårt att sålla alla sinnesintryck, vilket gör att även en mindre uppgift kan upplevas övermäktig.  För många stressfaktorer kan leda till ett raseriutbrott.
Långvarig stress kan leda till psykisk sjukdom och/eller utlösa en psykos.

Mina strategier att hantera stress

Min strategi är att förbereda sig i god tid.
Skriva minnesanteckningar på papperslappar, i mobilen/ Handifonen och i datorn.
Äta och dricka. Frukosten är viktig.
Skaffa sig stor kunskap om sin egen funktionsnedsättning.
Att kunna dra gränser, tala om för omgivningen vad man blir stressad av och att man skall respektera det.
Förutse saker som skall ske.
Ensamhetstid.
Tydliga instruktioner. Helst både muntliga och skriftliga.
För mig är skrivandet en strategi. Att erkänna för sig själv hur jag reagerat i en situation och vilka känslor jag har. För att kunna se vilka för och nackdelar det jag upplevt har gett mig.


2 kommentarer:

  1. Du skriver "är man" i ditt inlägg, du kanske ska skriva "kan man vara" istället eftersom det du beskriver inte stämmer in på alla med Aspergers.

    Har själv Aspergers men stör mig inte ett dugg på sånt som du beskrev.

    SvaraRadera
  2. Tack för respons. Ja vi är alla olika. Den här bloggen är privat och jag bara öser ur mitt eget innersta här.

    SvaraRadera