måndag 4 april 2011

Att spela i takt + vad spegelneuroner har för funktion.

Kongruens = lika
”Walk the talk” ´
Det är som en musikorkester, där de olika instrumenten måste synkronisera. Spela i takt med varandra.

Kongruens – exempel

-         lika
-         tydlighet
-         menar vad man säger
-         när kroppsspråk och ord är samma
-         när kroppsspråk och känslor är samma
-         när känslor och ord är samma
-         när känslor, kroppsspråk och ord är samma
-         när mål, syfte och intention stämmer med uppgifterna
-         när man förstår syfte, mål och intentioner
-         när mål, syfte och intention blir ”en röd tråd” som går igenom det man gör

Inkongruens = olika

Inkongruens – exempel

-         otydlighet
-         dubbla budskap
-         oklara syften för en uppgift, aktivitet m.m.
-         otydliga syften, mål och intentioner
-         när metoden inte passar mitt sätt att lära
-         när det gemensamma tempot inte passar mitt tempo
-         när kroppsspråk och ord inte stämmer
-         när kroppsspråk och känslor inte stämmer
-         när känslor och ord inte stämmer
-         när känslor, kroppsspråk och ord inte stämmer
-         när läraren befinner sig ”någon annanstans” – skapar förvirring och okoncentration
-         när man får en blick från någon som är arg – då blir jag osäker – är personen arg på mig


Vad är viktigt att berätta, informera om när det gäller kommunikationen med personer med AS ?
P.g.a. bristande mentaliseringsförmåga och spegelneuroner * har personer med AS svårt med att tolka andras kroppsspråk. Och blir lätt förvirrade om man upplever inkongruens. Därför är kongruens mycket viktigt.

För vem, vilka skulle du framförallt berätta om vikten av att vara kongruent ?
Personer som är betydande i min vardag. De som jag har en beroendeställning till. Som min läkare, arbetsgivare, kollegor t.ex.


* Och spegelneuroner –


Spegelneuroner är nervceller som avger nervimpulser både när individen utför en viss handling och även när individen ser samma handling utföras av en annan individ. På det sättet ”speglar” neuronen beteendet hos den andre, som om observatören själv utförde det.
Personer med AS/Autism har avsaknad spegelneuronsaktivitet.
”Spegelsystemet” spelar en roll för ”Mentaliseringsförmågan”. Som är betydelsefull i det sociala samspelet med andra människor.

Det sociala samspelet sker inte per automatik hos personer med Aspergers syndrom. Därför är det bra att ha någon man har förtroende för som kan förklara en situation för en. Man kanske sagt någonting felaktigt vid fel tillfälle och det har uppstått konflikt. Då är det nödvändigt att få ett annat perspektiv genom en person som känner en och som man känner förtroende för.
Det kan också ta längre tid för personen med Asperger att förstå vad som hänt i en situation tillsammans med andra människor. Det är som att lägga ett pussel, man kan därför behöva hjälp med att veta var de olika pusselbitarna skall ligga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar