tisdag 17 maj 2011

Även detta bekräftar min aspergers personlighet

Mitt stora intresse för psykiatriska diagnoser, grundar sig i att jag med AS inte tolkar min omgivning i det sociala livet per automatik alla ggr.
Ju mer jag läser om ämnet, desto mer förstår jag varför folk beter sig som de gör.
Samt att jag kan bättre förstå mina egna motgångar.

Är för närvarande uppslukad av Johan Cullbergs bok; "Psykoser, ett humanistiskt och biologiskt perspektiv."
Läser med stort intresse om att det finns olika vanföreställningar.
Ex. kan personer med känslig perception  få vanföreställningar, vilket förekommer hos en del med AS.
Då man har svårt att tolka andra i det sociala samspelet, kan man misstolka situationer och personer som hotfulla.

Jag har ingen psykisk sjukdom, men det är ett verkligt under att jag inte fått en psykos.

Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsbegåvning.  (Funktionsnedsättning, enligt Socialstyrelsen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar