måndag 23 maj 2011

Gå en mil i "knäppgökens" skor


Många dömer ut personer som är udda. Som på ett eller annat sätt inte passar in i normen.
Tar sig rätten att beskylla någon som man inte förstår sig på.

Mitt liv har lärt mig, att det alltid finns en orsak, en rättvis förklaring bakom allt som vid första anblicken inte verkar passa in.
Så gå en mil i "knäppgökens" skor, förrän du dömer ut någon.

Jag är själv en av dessa knäppgökar, som blivit utfrusen och åsidosatt. Ett offer för andras fördomsfulla uppfattningar om vad som är normativt.

Vad flera vuxna inte alltid tänker på, är att mobbning kan ske på så många olika sätt.


 " Mitt liv." Av Mauro Scocco.


Från den dag man föds
och till den dag man dör
ber man om ursäkt
för saker som man gör,
varför får man inte
bara vara den man är
en människa
med brister och med fel.


Så innan du dömer ut mig
och det liv jag för,
ta och gå en mil i mina skor
och ha inga förväntningar
på vem jag ska vara,
för dom är ju som en boja
runt min fot.


(ref) För det här är mitt liv
jag lever det som jag vill,
jag tänker gå min egen väg
det var det jag föddes till.


För jag tillhör ingen,
ingen klubb och ingen klan,
det här är mitt spel
egna regler, egen plan,
och det har kostat mig
många nätters sömn
att bli hel igen,
att våga ha en dröm.


Så innan du dömer ut mig
och det liv jag för,
ta och gå en mil i mina skor
och ha inga förväntningar
på vem jag ska vara,
för dom är ju som en boja.


(ref) För det här är mitt liv
jag lever det som jag vill,
jag tänker gå min egen väg
det var det jag föddes till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar