lördag 18 juni 2011

Jag, en finslipad detektiv.

Fördelarna med att ha ett utpräglat detaljseende och en annorlunda social interaktion med andra människor.
Är att jag blivit tvungen under mitt liv att lära mig  hur man samspelar med andra genom att iaktta andra, blivit en finslipad detektiv.
Jag kan spionera på andra ingående, utan att någon, någonsin upptäcker min närvaro.
Memorerar en massa små detaljer... Jag begår hemfridsbrott, fast ändå inte. Eftersom jag är min egen och står alltid, som jag alltid gjort utanför och tittar in. Jag är min egen med min unika aspergers.

Även några som är utbildade att hantera människor, har jag överlistat. Det betyder alltså inte att jag är en stalker.
Anser att stalkers inte är finkänsliga eller smidiga.

Det här är något som jag förstått de senaste åren, när jag fått min sedan länge bestulna självkänsla tillbaka, insett att det är en tillgång.

Med min AS har jag social kompetens, men inga sociala muskler. Jag har i och med kunskapen om vad AS är, insikten om vem jag är i min egen AS personlighet som fått min självkänsla att växa. Lärt mig genom iakttagande och genom att snabbt memorera detaljer, komma personer nära. I situationer som jag inte ser klart på, där jag inte begriper mig på andras uppträdande gentemot mig. Tar jag andra vägar, för att jag vill så förtvivlat gärna veta vilka de är och framförallt varför de agerar som de gör emot mig.

Personer med AS står utanför och tittar in på livet och hur det borde levas. Jag ser först alla detaljer och pusslar noggrant ihop dem till en helhet. Det kan ta tid, det måste vara helt korrekt.

Så låt mig få vara en kunskapare, jag vill ju ingen illa. Det är mitt sätt att komma människor i olika situationer nära.
Kanhända mitt smygande sätt (om jag blir upptäckt) kan te sig egendomligt.
Men med min AS står jag utanför och betraktar livet som från ovan, alltid och hela tiden.

Min funktion som detektiv ger mig således färdigheter i hur livet skall levas i förhållande till andra människor. Hur jag lyckas dansa i takt och inte i otakt med andra människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar