söndag 26 juni 2011

Detaljanalytiker och filosof.

 Hittade den här upplyftande texten på Autismforum. Om "central koherens". 
Citat från Autismforum:

"Central koherens handlar om hur människor sorterar information från omvärlden. Normalt sett försöker vi samla ihop informationen till en sammanhängande (koherent) helhet. 

Olika personer har olika grad av central koherens. En person som har svag central koherens analyserar varje detalj för sig. Stark central koherens betyder att personen fokuserar på det grundläggande budskapet med informationen och hoppar över detaljerna. Vilken central koherens en person har kan också påverkas av vad informationen handlar om och i vilken situation personen befinner sig."
  
Det här är något som gjort min vandring genom livet... obegriplig både för mig och andra.
Jag är mycket analytisk och vänder ut och in på ord, begrepp, människor och relationerna till dem. Jag går igenom dem i detalj.
Det kräver tid och kraft och har gjort att jag gett upp mina försök att studera (med början i grundskolan), jobb och relationer.

Jag har svårt att återge upplevelser. Det blir efter betänketid och väldigt mycket analyserande under lång tid. Som jag kan återge, då gärna inför en förtroendeingivande person.
Handlar det om mänskliga relationer jag inte ser klart på, får denne person fungera som en social tolk.

När det gäller mina havererade studie och jobb försök. Beror det på att jag uppfattar fragmentariska detaljer, som blir svåra att föra samman till en helhet.
Även om jag tror att det inte bara handlar om det visuella. Det är med alla sinnen jag registrerar detaljer.

Det blir sedan svårt att samordna dem, återge vad jag uppfattat. Att koppla känsla med tanke och forma till ord och ett betydelsefullt sammanhang, blir ingen självklar match.

När jag har sinne för detaljer och inte klarar av att samordna de väsentligaste detaljerna till en begriplig helhet för mig själv. Analyserar faktakunskap och ägnar mig med nöje åt synonymer.
Vet jag att jag mången gång förbryllat omgivningen, med att tala ett sofistikerat verbalt språk.

Det är dessa detaljer jag alltid snubblar på... tycker att jag inte kan skriva om jag inte gör det korrekt.

Att inte ha förmåga att sålla sinnesintryck blir ganska lätt utmattande i dagens hetsiga samhälle. Där allting skall ske fort.
För mig blev själva livet outhärdligt och jag satt hemma i många år. Kunde inte finna min plats någonstans och blev fort trött och gav upp. Vad jag än försökte mig på blev det mig övermäktigt.

Jag förstår mig inte alltid på det som inträffar. För den skull är jag inte trögtänkt eller lågt begåvad. Jag lever ett liv som vemsomhelst, men tolkar allting på ett särpräglat sätt.

Har länge undrat hurdan en riktig filosof är.
Enligt synonymordboken, så bör jag vara en oförfalskad filosof.





http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/spraksvarigheter_och_aspergers_syndrom/svarigheter_med_sprakliga_sammanhang/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar